Методична робота
Портфоліо педагога
Сучасному педагогу необхідно бути не лише професійно компетентним і творчо активним, але і конкурентоспроможним, здатним гідно позиціювати себе серед колег. У цьому може допомогти підбірка матеріалів, структурованих в «портфоліо педагогічного працівника».
Професійний розвиток педагогічного працівника закладів професійної (професійно-технічної) освіти – тривалий процес, метою якого є розвиток людини як особистості, як фахівця і майстра. Без збору матеріалів, що ілюструють практику, без осмислення власних дій, аналізу їх результативності відносно здобувачів освіти і їх успіхів, готовності до самокритики та самоудосконалення працівник не може стати справжнім фахівцем.
Творча активність педагога – це прагнення до перетворюючої діяльності в навчально-виховному процесі, до нестандартних рішень, сприяючих розвитку особистості. Творчий педагог здатний самостійно опанувати нові знання, способи, прийоми; переосмислити власну діяльність в світлі нових пізнань; розробити нові методи, прийоми, форми, засоби або модифікувати їх; він взмозі ефективно використовувати передовий досвід, знаходити оригінальні рішення нестандартних проблем, змінювати стратегію і тактику залежно від конкретної ситуації, аналізувати і оцінювати поточні і кінцеві результати процесу, а також створювати нові програми і технології навчання, виховання і розвитку дітей.
Створення портфоліо допоможе педагогу грамотно проаналізувати свою діяльність, вибрати напрямок подальшого зростання, спланувати роботу по самоосвіті, узагальнити передовий педагогічний досвід та підготувати його до трансляції.
На допомогу молодому вчителю
Поради досвідчених колег:
-
Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
-
Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.
-
Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.
-
Поясніть учням мету, завдання уроку.
-
Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
-
Не спішіть виправляти помилки учня, краще, якщо її виправлять одногрупники.
-
Намагайтеся організовувати самостійну роботу учнів на уроці, пропонуйте учням більше писати, розв’язувати прикладів.
-
На уроці кожен учень має бути задіяний, до кожного шукайте
індивідуальний підхід. -
Під час використання технічних засобів навчання, комп’ютерної техніки, наочності не марнуйте час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
-
Під час організації самостійної роботи та усних відповідей не квапте учнів.
-
Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.
-
Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність,
бережливість, зібраність. -
Домашнє завдання потрібно давати з поясненням до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника.
-
Пам’ятайте: урок не повинен бути схожим на попередній!
Рекомендації щодо підготовки до уроку:
-
Вчитайтеся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках – і в пояснювальну записку до програми.
-
Вивчіть матеріал цього розділу, питання теми.
-
Сформуйте задум уроку, дайте відповідь на запитання: “Чого б я хотів досягнути в результаті проведення цього уроку?” Сформулюйте мету уроку (навчальну, виховну, розвивальну).
-
Уявіть колектив даної групи, уявно намалюйте конкретних учнів. Уявіть психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайтеся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
-
Виберіть з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.
-
Зіставте обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюйте свої дії на даному уроці.
-
Продумайте структуру уроку і зафіксуйте усе в плані-конспекті.
-
Підготуйте наочні і навчальні посібники, не забудьте підготувати і перевірити справність ТЗН, комп’ютерної техніки.
-
Повторіть подумки, або вголос вузлові елементи плану, продумайте непередбачені обставини, знайдіть і зафіксуйте запасні варіанти.
-
Спитайте себе: “Я готовий до уроку?”